Najduži pešački most u Evropi
Most na Savi akademika Nikole Hajdina sa svojih 262,5 metra je najduži viseći pešački most u Evropi, a spaja Sremsku i Mačvansku Mitrovicu. Prava je nepoznanica, ne samo široj populaciji već i stručnjacima, da Srbija već više od 25 godina ima najduži pešačko-biciklistički most u Evropi! Taj most premošćava Savu i spaja Sremsku i Mačvansku Mitrovicu.
Most
Svetog
Irineja
Most sv. Irineja je pešački most preko reke Save između dve Mitrovice, Sremske i Mačvanske.
Sa ukupnom dužinom od 262,5 metara ovo je bio najduži viseći pešački most u Evropi, sve dok nije u Švajcarkoj, u avgustu 2017.g. otvoren najduži viseći pečački most na svetu koji spaja gradove Zermatt i Grächen dužine 494 metra[1]. Najduži je pešački most u Srbiji i na Balkanu.
Najduži most Evrope je most Vasko da Gama (Ponte Vasco da Gama) preko reke Tajo, dužine 17,2 km.
Most se nalazi tačno na mestu nekadašnjeg starorimskog Artemidinog mosta, tada jedne od najvećih građevina antičkog Sirmijuma. Na njemu su u vreme progona hrišćana vršena pogubljenja ”sirmijumskih svetih mučenika”. Po jednom od njih, Sv. Irineju most je dobio ime.
Sve počinje 70-ih godina, kada država odlučuje da mostom spoji dva grada „blizanca“, koji su nikli na dve obale reke Save. Zapravo, reč je o antičkom gradu Sirmiumu, koji se vremenom proširio i na drugu obalu, ali kako on pripada Mačvi, odlučeno je da novi deo grada ponese ime Mačvanska Mitrovica.
Sremska Mitrovica i Mačvanska Mitrovica su prvi stalni most dobila 70ih godina prošlog veka, ali je on bio podignut na obodu grada, nekoliko kilometara udaljen od središta obe Mitrovice. Stoga je se potreba za novim mostom, koji bi povezao oba središta, ukazala veoma brzo. Gradnja današnjeg mosta započeta je krajem decembra 1990. godine, a završena krajem 1993. godine. Most je zvanično otvoren na Vidovdan 28. juna 1994. godine. Projekat mosta uradio je srpski akademik Nikola Hajdin.
Most je izgrađen na najužem delu Save pri njenom protoku kroz grad. Na ovom mestu reka pravi luk, što utiče na njeno suženje. Zbog ove okolnosti središta obe Mitrovice se nalaze na ovom mestu, pa se ovo postavilo kao veoma povoljno mesto za gradnju ovako dugog pešačkog mosta. Druga povoljna okolnost za postavljanje mosta na ovom mestu je položaj starijeg mosta za vozila na krajnjem istoku Sremske Mitrovice, u industrijskom području, što je bilo teškoća za svakodnevno kretanje ljudi iz mačvanskog dela opštine do gradskog središta.
Glavna mostovska konstrukcija je sistem sa kosim kablovima (kablovska konstrukcija). Rasponi su 35 + 192,5 + 35 = 262,5 m, pri čemu je srednja vrednost raspon između pilona (stubova). Širina mosta je svega 5,5 m, po čemu ovaj most spada u najuže mostove ovog sistema u odnosu na raspon. Glavni nosač je spregnutog preseka sa betonskom pločom i visinom od 1,3 m. Na srednjem (velikom) rasponu tri kabla polaze od pilona na krajevima velikog raspona i poduhvataju glavni nosač na razmacima od 27,5 metara. Kablovi koji polaze od pilona su na krajevima konstrukcije ankerovani na obe strane poprečnog preseka. Piloni mosta u vidu obeliska izgrađeni su od armiranog betona. Sa teorijskog gledišta osnovni problem mosta je pitanje njegove stabilnosti na sile vetra s obzirom na izuzetno uzan poprečni presek i činjenicu da se kablovi u velikom otvoru nalaze samo u srednjoj ravni.
Priče iz Sremske Mitrovice
Sremska Mitrovica, neodoljiva duša Srema
Ukoliko planirate putovanje na kojem ćete u isto vreme moći da osetite dodir istorije i prirode, onda ste na pravom putu u Sremsku Mitrovicu. Sremska Mitrovica, neodoljiva duša Srema, pruža svakom gostu mogućnost da pronađe svoju posebnu priču. Ovde se epohe stapaju poput melodije koja se pred vašim očima proteže kroz umetnost, ukuse i pejzaže. Bez obzira da li ste odabrali da istražite tragove prošlih vremena ili da se prepustiti prirodi, svuda ćete naći zadivljujuću lepotu i pregršt iskustava koja čekaju da ih doživite.
Otvaramo vrata da okusite najfinije što imamo, kako bi vaša poseta postala neponovljiva priča. Jer Sremska Mitrovica je više od grada.